Medisch Hulpverlener Hannah

”Geniet van het traineeship en leer van jouw collega’s en patiënten!”

Mijn interesse in de zorg begon al op jonge leeftijd. Ik droomde ervan om in de acute zorg te gaan werken. Daarom koos ik voor de opleiding Bachelor Medische Hulpverlening (BMH). Deze opleiding paste perfect bij mijn wens om zelfstandig na te denken over verschillende patiëntengroepen en ziektebeelden, en om beslissingen te nemen op basis van mijn eigen kennis. De ambulancewereld leek me hiervoor de ideale omgeving.

In 2017 begon ik mijn opleiding in Nijmegen, met een specifieke focus op ambulancezorg. Tijdens mijn studie heb ik een minor gevolgd in Israël, waar ik meereed op de ambulance. Dit was een waardevolle ervaring die mijn interesse in de ambulancezorg verder aanwakkerde. In mijn derde jaar liep ik stage in Gelderland-Zuid en in mijn vierde jaar in Den Bosch. In 2021 behaalde ik mijn diploma en stroomde ik direct in het traineeship bij RAV Brabant Midden-West-Noord in.

Het traineeship

Tijdens mijn afstudeerstage werd ik al gevraagd om het traineeship te volgen, een traject waar ik veel van heb geleerd. Het traineeship bestond voornamelijk uit stages op de ambulance, maar ook in psychiatrie, cardiologie, intensive care, kindergeneeskunde, verloskunde en op de meldkamer. Deze brede blik was een waardevolle aanvulling op mijn opleiding. Het traineeship duurde negen maanden. Ik volgde ook lessen bij onze eigen opleiding tot ambulanceverpleegkundige, vooral in pediatrie en verloskunde, omdat ik daar nog weinig ervaring in had. Deze hulpverleningen zie je namelijk niet zo vaak op de ambulance. Tijdens de traineeship reflecteerde ik zelf op de verschillende casuïstiek die ik tegenkwam en schreven mijn werkbegeleiders daar ook een verslag over. Het eindassessment behalen op de academie was voor mij een belangrijk moment. Op basis daarvan kreeg ik groen licht kreeg om zelfstandig te rijden. Mijn eerste dag alleen was ik lichtelijk nerveus, wat logisch is. Het was een rustige dienst, maar de dagen erna was het veel drukker en had ik veel complexe casuïstiek.

Zelfstandig aan het werk

Inmiddels werk ik ruim twee jaar zelfstandig als medisch hulpverlener. Terugkijkend op mijn opleiding en traineeship realiseer ik me hoeveel ik sindsdien nog heb bijgeleerd. Je werkt op de ambulance in een klein team, waarbij leiderschap en duidelijke communicatie cruciaal zijn. Elke dag leer ik bij door hulpverleningen die niet vaak voorkomen én door ervaringen van collega’s en patiënten. Het is mooi om op opgedane kennis terug te kunnen vallen. Ambulancezorg is zoveel breder dan je denkt. Ik werk met veel enthousiaste collega’s in mijn team, en als medisch hulpverlener ben ik een volwaardig deel van de RAV.

Blik op de toekomst

Ik begon heel jong begonnen, en nu ik 24 jaar ben, voel ik dat er nog veel mogelijk is. Ik ben nog lang niet klaar met leren en mezelf ontwikkelen. Het is goed om dat ook vast te houden. Werken op de ambulance is allang geen eindstation meer; er zijn veel doorgroeimogelijkheden intern. En je kunt er nog allerlei werkzaamheden naast doen, zoals deelname aan commissies, werkbegeleiding of neventaken binnen de ambulancedienst of bij NVBMH en Venticare. Hoewel ik al veel kennis en ervaring heb opgebouwd, blijf ik elke dag bijleren op de ambulance.

Van trainee naar begeleider

Binnenkort start ik zelf met het begeleiden van mijn eerste BMH-student die bij ons stage komt lopen. Ik heb studenten voor korte periodes begeleid, maar nu gaat het om een grote stage van vijf maanden; dat doe ik samen met een andere begeleider. Het lijkt me leuk om alles weer op te halen. Uitleg geven over: Wat kom je in de praktijk tegen? Hoe koppel je geleerde theorie aan praktijk? Dit kan ik nu beter dan toen ik net klaar was met mijn opleiding. Het is fijn dat ik nu andere mensen daarbij kan helpen.

Gastlessen

Ik kom nog wel eens op de BMH-opleiding om gastlessen te geven, vooral over de uitstroomrichting ambulancezorg en samenwerking met de chauffeur. Dan neem ik meestal een collega mee. Op de opleiding ben je zelfstandig bezig, terwijl je op de ambulance altijd samenwerkt. Dit vinden de leerlingen heel leuk, want het maakt de lessen echt. Casuïstiektrainingen geef ik ongeveer eens per vier maanden, en ik geef ook uitleg aan eerstejaars studenten over de uitstroomrichting ambulance (ik denk dat deze zin eruit kan, bovenstaand al benoemd. Hier leer ik zelf ook weer veel van, vooral door onverwachte vragen die soms gesteld worden.

Mijn tip voor toekomstige studenten

De basis heb je geleerd tijdens de BMH-opleiding. Ik kan iedereen aanraden om vervolgens het traineeship te doen. Dan heb je veel inspraak in je leerdoelen en kun je je behoeften zelf aangeven. Externe stages en het traineeship zijn tenslotte maatwerk om daarna zelfstandig, samen met de chauffeur, aan de slag te gaan op de ambulance. Geniet van die leerzame periode tijdens de traineeship en leer van jouw collega’s en patiënten!