Vanuit het hart van Joeri: ‘Met weinig woorden elkaar begrijpen, dat lukt ons op de ambulance’

Joeri is al enkele jaren vrijwilliger bij de brandweer. In de situaties die hij daar meemaakte, werd hij getriggerd: wat gebeurt er eigenlijk allemaal op die ambulance? Hij besluit de opleiding te volgen en werkt nu alweer twee jaar met veel plezier als ambulancechauffeur. “Het meest bijzondere aan deze baan? Dat je collega en jij elkaar feilloos aanvoelen. Vaak hebben we nauwelijks woorden nodig om te weten wat we moeten doen. Maar ook het feit dat je echt iets kunt betekenen voor iemands gezondheid is mooi aan dit werk.”

Verantwoordelijkheid

Als Joeri halverwege zijn opleiding zelfstandig mag rijden op de ambulance, komt hij in een situatie terecht die meteen veel verantwoordelijkheid van hem vraagt. “Een ongeval waarbij vier mensen betrokken waren. Eén ervan is helaas overleden. Omdat wij de eerste aanwezige hulpverleners waren, kregen we ook een logistieke taak. En omdat er vier slachtoffers waren, werden mijn collega en in gescheiden van elkaar. Ik kreeg ineens veel verantwoordelijkheid, dat heeft me op scherp gezet.”

Ook al is hij pas twee jaar onderweg, Joeri heeft al veel ervaring opgedaan. Allereerst tijdens zijn opleiding, later op de ambulance zelf. “Het fijne aan de opleiding is dat er veel praktijk bij zit. In het begin denk je: hoe ga ik dit ook allemaal kunnen? Maar al snel maak je grote sprongen, mede dankzij mijn collega’s. En kijk waar ik nu sta.”

Complexe situaties

Joeri is blij dat hij ooit de stap heeft gezet naar het werk op de ambulance. “Je komt soms in complexe situaties terecht, dat kan soms spannend zijn. Als je voor je eigen gevoel het beste uit een bepaalde situatie haalt, verwerkt dat gelukkig een hoop lading van de situatie.” Naast het werk op de ambulance zelf, heeft Joeri net als al zijn collega’s een neventaak binnen de RAV: hij is de vervanger van de wagenparkbeheerder als deze er niet is. Zijn er reparaties nodig aan een ambulance? Dan komt dat mede op zijn bordje terecht. Ook is hij verantwoordelijk voor de controle van het GGB-voertuig (dat we gebruiken bij grote incidenten en rampen). “Die afwisseling in taken maakt het werk voor mij heel leuk!”