Uitgiftecentralist

Als uitgiftecentralist werk je altijd samen met je collega die de meldingen aanneemt. 

Nadat duidelijk is welke (spoedeisende) zorg de patiënt nodig heeft, zorg jij voor het logistieke proces. Je geeft een of meer ambulanceteams opdracht om naar de bewuste patiënt te gaan. Je voorziet je ambulancecollega’s van alle informatie die de aannamecentralist heeft uitgevraagd tijdens de 112-melding. Je houdt contact met de ambulances en wisselt aanvullende informatie uit.

In het geautomatiseerde meldkamersysteem verwerk je ingekomen meldingen. Ook coördineer je de inzet van eventuele (aanvullende) hulpdiensten. Verder zorg je dat alle ambulances goed verspreid staan in de regio, zodat elke patiënt die in levensgevaar is binnen 15 minuten bereikt kan worden, en blijf je geïnformeerd over de capaciteit van ziekenhuizen.

Om als uitgiftecentralist te kunnen werken, heb je minimaal een diploma Mbo 3 nodig. Voordat je aan de slag gaat als uitgiftecentralist volg je eerst nog een erkende functiegerichte scholing tot uitgiftecentralist. 

Als uitgiftecentralist moet je beschikken over de volgende competenties en vaardigheden:

  • kalm blijven onder druk
  • overzicht houden
  • zorgvuldig en systematisch werken
  • goed kunnen plannen
  • helder en doelgericht communiceren