RAV krijgt Patiëntenservicebureau

Mensen die ritgegevens opvragen, of inzage in hun medisch dossier willen. Een ketenpartner die belt voor meer informatie. Een compliment of klacht. Een vraag over een persoonlijk eigendom dat is achtergebleven in de ambulance. Een gezin waarover een melding is gedaan bij Veilig Thuis. Een familielid die iets wil weten over een hulpverlening…

Wekelijks ontvangt onze RAV via diverse kanalen berichten van patiënten, hun familie en ketenpartners. Volgens de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) is de RAV verplicht om op de juiste manier én binnen een bepaalde termijn hierop te reageren. We verwachten dat deze contactmomenten de komende jaren alleen maar toenemen.

Daarom hebben we de interne processen rondom patiëntvragen efficiënter ingericht. Op 1 november zijn we gestart met het Patiëntenservicebureau. Het patiëntenservicebureau komt elke drie weken bijeen om openstaande vragen te bespreken die wat lastiger te beantwoorden zijn of meer aandacht nodig hebben. Het bureau bewaakt ook de doorlooptijd van vragen die binnenkomen. Vaste deelnemers zijn het medisch stafbureau en de backoffice. Ook de medisch manager ambulancezorg sluit aan, om indien nodig besluiten te nemen over medisch-inhoudelijke zaken.

Als het nodig is, kunnen we het overleg uitbreiden met diverse inhoudsdeskundigen zoals de functionaris Kindermishandeling en Huiselijk geweld, adviseur kwaliteit, communicatieadviseur en klachtenfunctionaris.

Het patiëntenservicebureau is bereikbaar via telefoon, mail en contactformulier op: https://www.ravbrabantmwn.nl/contact/