AED gebruikt? RAV betaalt de rekening
Defibrillatoren of AED’s hangen op duizenden plaatsen in Nederland, bijvoorbeeld op scholen, in bedrijven en winkels. Een AED wordt gebruikt bij een reanimatie, om de hartslag van een slachtoffer weer op gang te brengen. Als de AED gebruikt is, moet de eigenaar onder meer de elektrodenpads vervangen.. De eigenaar van de AED kan deze kosten verhalen bij de zorgverzekeraar van het slachtoffer. Maar in de praktijk gebeurt dat weinig, omdat men vaak niet weet wie het slachtoffer is. En als het slachtoffer is overleden, vinden bezitters van de AED het vaak te pijnlijk om nabestaanden met de kosten lastig te vallen. Het gevolg is dat bedrijven, winkels en sportverenigingen vaak zelf voor de kosten opdraaien.Deze regeling is nu aangepast. De eigenaar van een AED kan de kosten voor het weer gebruiksklaar maken rechtstreeks indienen bij de RAV in de eigen regio.
Welke kosten declareren?
De kosten die gedeclareerd kunnen worden, moeten rechtstreeks te maken hebben met het gebruik van een AED bij een verzekerd persoon. Reguliere, eventueel terugkerende, kosten zoals de vervanging van de batterij vallen buiten de vergoeding. Te declareren kosten zijn:
- vervangen van elektrodenpads.
- uitlezen van de AED.
- batterij als na inzet van de AED vervangen moet worden.
- gebruiksklaar maken van de AED.
Hoe dien je een declaratie in?
De eigenaar van een AED binnen ons werkgebied kan een factuur bij ons indienen. Dat kan:
- Bij voorkeur digitaal: via het contactformulier hieronder
- Door een mail te sturen naar servicedesk.fin@hetservicecentrum.nl
- Per post: RAV Brabant Midden-West-Noord, Gruttostraat 14, 5212 VM ‘s-Hertogenbosch
Welke gegevens hebben wij nodig?
- Gegevens AED-eigenaar, niet zijnde een Wmg-zorgaanbieder: naam, adres, bankrekeningnummer
- Datum en tijdstip waarop de AED gebruikt is
- Adres waar de AED gebruikt is
- Omschrijving van de gemaakte kosten
- Eventuele nota’s van derden om de AED gebruiksklaar te maken
- Ons referentienummer: 2017015
Na binnenkomst nemen we de factuur in behandeling en wordt het bedrag binnen 30 dagen overgemaakt.
Meer weten?
- Vragen over een factuur? Bel met onze afdeling Financiën: 0800-3666666 (optie 6).
- Vragen over de regeling of technische vragen? Daarvoor kun je terecht bij de backoffice: 085-0442200.
Let op: het komt soms voor dat het formulier niet verzonden kan worden. Dat kan liggen aan de gebruikte browser (voornamelijk een oudere, zoals Internet Explorer). Open in dat geval de pagina in een andere browser, bijvoorbeeld Google Chrome of Edge. Lukt het niet? Neem dan contact met ons op: 085-0442200.