Communicatiemiddelen

Voor een snelle en efficiënte zorgverlening maakt de RAV gebruik van verschillende communicatiemiddelen.

AMPDS

De meldkamercentralisten maken bij het aannemen van spoedmeldingen gebruik van AMPDS, een geavanceerd protocollensysteem. Alle 1-1-2-meldingen worden volgens een vast schema afgehandeld. Hierdoor wordt snel duidelijk hoe spoedeisend een melding is en welke hulp nodig is. Dit systeem maakt het ook mogelijk om aan melders uitgebreide instructies te geven. De meldkamercentralist helpt hiermee de melder bij het uitvoeren van (levensreddende) handelingen tot er een (ambulance-)hulpverlener ter plaatse is.

GMS

GMS is een meldkamersysteem waarmee zowel politie, brandweer als ambulancezorg werken. Groot voordeel hiervan is dat alle hulpdiensten voortdurend dezelfde informatie hebben over incidenten en hierover snel met elkaar kunnen communiceren.

GIS

Verder werkt de Gemeenschappelijke Meldkamer met dezelfde uitgebreide geografische kaarten. Hierdoor is altijd alle belangrijke informatie over de locatie en omgeving van de hulpverlening bekend, maar ook bijvoorbeeld wegafsluitingen en omleidingen.

C2000

Via een geavanceerd landelijk communicatienetwerk kunnen – indien gewenst of noodzakelijk - alle hulpverleners met elkaar contact onderhouden tijdens een hulpverlening.

Communicatie met ziekenhuizen

De centralist in de meldkamer legt contact met de spoedeisende hulp (SEH) van het ontvangende ziekenhuis. De coördinerend verpleegkundige in het ziekenhuis neemt de meldingen aan en zorgt voor de verdere afwikkeling. Zo nodig neemt de centralist nog telefonisch contact op met de SEH om bijzonderheden over te dragen. Ook dit gesprek wordt digitaal opgenomen.

Direct naar...