Meldkamers ambulancezorg kunnen locatie bepalen van mobiele beller

Stel, u loopt in het bos, fietst op de hei of bent in een gebied waar u niet bekend bent. U heeft dringend medische hulp nodig, dus belt u 112. Helaas kunt u niet aangeven waar u op dat moment precies bent. Geen probleem, want vanaf nu kunnen onze meldkamers ambulancezorg in Tilburg en ’s-Hertogenbosch uw locatie bepalen met behulp van een speciale applicatie. 

De applicatie stelt centralisten op de meldkamer in staat de locatie van uw mobiele telefoon te bepalen. De meldkamermedewerker stuurt u een sms-bericht met een link. Als u de link activeert, geeft u toestemming om de locatiegegevens door te geven aan de meldkamer. Op dat moment ziet de meldkamer uw locatie. In het gesprek met de centralist kunt u uw locatie verder verduidelijken. Bijvoorbeeld met "ik sta aan de overkant van het kanaal". Zo weet de centralist waar u zich op dat moment bevindt en kan de hulpdienst zo snel mogelijk op de juiste plaats zijn. Ook de meldkamermedewerkers van politie en brandweer werken met deze applicatie.

Telefooninstellingen

Locatiebepaling via deze applicatie is mede afhankelijk van uw telefooninstellingen. Voor een goede plaatsbepaling is nodig:

  • een telefoon met een locatievoorziening;
  • verbinding met een datanetwerk (wifi, 4G, 3G);
  • de mogelijkheid om data te verzenden en ontvangen via de databundel van uw provider.

Er is bij de bepaling van een locatie altijd een afwijking. Hoe groot de afwijking is, varieert en is afhankelijk van het bereik van de GPS-satelliet en de afstand tot de GSM-mast waarmee uw telefoon is verbonden.

Meer weten?

Bekijk de veel gestelde vragen over locatiebepaling.