Als u 1-1-2 belt

Hebt u met spoed een ambulance nodig? Blijf rustig en doe het volgende:

  • Geef aan de eerste centralist door dat u een ambulance nodig hebt en in welke plaats u bent.
  • Blijf aan de telefoon, deze centralist verbindt u door naar de ambulancemeldkamer in uw regio. Dit duurt enkele seconden.

De centralist van de ambulancemeldkamer in uw regio stelt vervolgens een aantal vragen. Beantwoordt deze vragen rustig en zo volledig mogelijk: 

  • Wat is het adres van het noodgeval?
  • Op welk telefoonnummer kan ik u terugbellen?
  • Vertel mij precies wat er gebeurd is.

Meldkamers kunnen locatie bepalen mobiele beller

Onze meldkamers ambulancezorg in Tilburg en ’s-Hertogenbosch kunnen uw locatie bepalen met behulp van een speciale applicatie. Het programma stelt centralisten op de meldkamer in staat de locatie van uw mobiele telefoon te bepalen. De meldkamermedewerker stuurt u een sms-bericht met een link. Als u de link activeert, geeft u toestemming om de locatiegegevens door te geven aan de meldkamer. Meer weten? Lees verder op de pagina over locatiebepaling.

Huisarts of 1-1-2 bellen?

Bent u of iemand anders zwaar gewond en is er dringend medische hulp nodig? Dan belt u natuurlijk 112 voor spoedeisende hulp. Als u al langer gezondheidsklachten hebt, neem dan altijd eerst contact op met uw huisarts tijdens kantooruren, tenzij er sprake is van een plotselinge verergering of een levensbedreigende situatie. Buiten kantoortijden en in het weekend, als uw huisarts niet bereikbaar is, kunt u terecht bij de dichtstbijzijnde huisartsenpost. In dit filmpje wordt uitgelegd wanneer u welke hulpverlener belt.

Wat als alarmcentrale 1-1-2 niet bereikbaar is?

Het alarmnummer 1-1-2 is van groot belang voor het melden van levensbedreigende situaties. We doen er alles aan om dit nummer bereikbaar te houden. Toch kan het gebeuren dat door een storing 1-1-2 tijdelijk niet bereikbaar is. Het is dan belangrijk dat u rustig blijft en het volgende doet:

  • Probeer nogmaals

Is 1-1-2 niet bereikbaar, probeer nogmaals te bellen via een ander toestel. Soms lukt het met een andere lijn wel:

  • Krijgt u met uw vaste toestel geen gehoor: probeer het dan met een mobiel toestel
  • Krijgt u met een mobiel toestel geen gehoor: probeer het dan met een vast toestel

Krijgt u ondanks alle pogingen nog geen gehoor? Ga dan naar de dichtstbijzijnde huisartsenpost of spoedeisende hulp van het ziekenhuis.