Nieuwe werkwijze meldkamer ambulancezorg vergroot veiligheid Brabanders

maandag 04 november 2013

Nieuwe werkwijze meldkamer ambulancezorg vergroot veiligheid Brabanders

De Regionale Ambulance Voorziening (RAV) Brabant Midden-West-Noord heeft met succes een nieuw uitvraagsysteem ingevoerd op de meldkamers ambulancezorg in ‘s-Hertogenbosch en Tilburg.

Wie 1-1-2 belt voor een ambulance, wordt op een andere wijze bevraagd over wat er aan de hand is. Door de nieuwe werkwijze kan de centralist een nog betere inschatting maken van de benodigde hulp. Ook de kwaliteit van de instructies die de beller krijgt tot de ambulance arriveert, verbetert hierdoor.

Als iemand 1-1-2 belt voor een ambulance is er altijd zorg en vaak ook paniek. Dan is het zaak dat een centralist van de meldkamer ambulancezorg snel en grondig achterhaalt wat er aan de hand is en welke hulp nodig is. De centralisten gebruiken hiervoor een digitale vragenlijst, AMPDS. Hierdoor kunnen zij snel alle gegevens invoeren en doorsturen naar de gealarmeerde ambulance, en als dat nodig is ook naar politie en brandweer.

Levensreddend handelen begint aan de telefoon

Op de meldkamers in Tilburg en ‘s-Hertogenbosch werken centralisten met een verpleegkundige achtergrond en ervaring met spoedsituaties. Het voordeel van de nieuwe werkwijze is dat de centralisten alle 1-1-2-meldingen op een gestructureerde en eenduidige wijze behandelen. Hierdoor is de kwaliteit van de gesprekken constant en meetbaar. Als het nodig is kan bijgestuurd worden. Ook coachen de centralisten elkaar in hoe zij nóg beter meldingen kunnen verwerken. De melder is hiermee zeker van een constante, hoogwaardige kwaliteit van de hulpverlening.

Hoe werkt het nieuwe systeem?

De centralist bepaalt met drie korte vragen of er een aanwijzing is van een levensbedreigende situatie. Zo ja, dan worden ambulancehulpverleners met één druk op de knop ingezet. Ondertussen krijgt de melder levensreddende instructies, bijvoorbeeld bij een reanimatie of ondersteuning bij een bevalling. In de ambulance ziet de verpleegkundige op een computerscherm welke hulp ter plaatse nodig is. In gevallen waarbij niet meteen duidelijk is wat er aan de hand is, stelt de centralist extra vragen om helder te krijgen of een ambulance nodig is en welke instructies de melder nodig heeft.

meldkamer ambulancezorg

Levensbedreigend betekent spoed, maar rijden met spoed is niet ongevaarlijk

Ambulances die met spoed (met hoge snelheid en gebruikmakend van zwaailicht en sirene) naar een levensbedreigende situatie gaan, begeven zich op de openbare weg waar ook andere verkeersdeelnemers rijden. De ambulance heeft dan toestemming om eventueel door een rood stoplicht te rijden. Het is belangrijk om zo snel mogelijk hulp te gaan verlenen maar veiligheid op de weg is minstens zo belangrijk. Het ambulancepersoneel is hierop getraind. Bij een ernstige maar niet-levensbedreigende situatie is het dan ook niet altijd nodig om door een rood verkeerslicht te rijden. Met AMPDS maken de centralisten een nog betere afweging hoe een ambulance wordt ingezet.

Primeur voor Noord-Brabant

De Veiligheidsregio’s Midden- en West-Brabant en Brabant-Noord zijn de eerste veiligheidsregio’s in Brabant die samen met dit systeem werken. In Nederland werken momenteel 9 meldkamers met AMPDS, een internationaal systeem. Inmiddels werken 3000 meldkamers in 43 landen wereldwijd hiermee, bijvoorbeeld in Engeland, grote delen van Canada en Australië, de Verenigde Staten, Maleisië, China, Oostenrijk, Duitsland en het Midden-Oosten. Jaarlijks worden met het systeem 160 miljoen meldingen behandeld. Ervaringen worden uitgewisseld, waardoor de melder altijd de beste zorg krijgt.

Meer informatie

Wilt u meer weten over de ambulancedienst? Kijk dan op onze website: www.ravbrabantmwn.nl.