Heeft u onze nieuwe bedrijfsfilm over de meldkamer al gezien?

woensdag 31 januari 2018

Het bepalen van de juiste zorg … vaak zijn het beslissingen die de verpleegkundig centralist op de meldkamer ambulancezorg onder druk moet nemen. In een split second, afgaand op wat hij of zij hoort, soms in een drukke omgeving en met meerdere meldingen tegelijkertijd. De juiste vragen stellen, instrueren van de beller en informeren van ketenpartners zijn taken van de centralist. Na het afronden van een, soms heftige, melding volgt vaak al snel de volgende. Dat vraagt concentratie en snel kunnen schakelen, en altijd met oog voor kwaliteit en veiligheid. Hoe het eraan toe gaat op de meldkamer ambulancezorg, en hoe we de beste en meest veilige zorg bieden aan onze patiënten, ziet u in de film “Veilige zorg begint op de meldkamer”.

In deze nieuwe bedrijfsfilm laten we verschillende facetten van de meldkamer zien. Twee centralisten vertellen over hun werk: Hoe gaan zij te werk? Hoe krijgen zij inzicht in de hulpvraag van de melder? Waarom werken ze met protocollen? Hoe instrueren zij de melders? Hoe maken zij beslissingen? Wanneer is het spoed? Wanneer sturen zij een ambulance uit? Hoe bieden zij de eerste hulp ter plaatse? En wanneer worden vrijwillige hulpverleners ingeschakeld. En wat zijn de omstandigheden waarin ze werken, hoe hoog is de werkdruk? Wat doet het werk met iemand? Hoe houd je overzicht in de hectiek? Hoe weet je zeker dat je de juiste hulp biedt?

De kwaliteitsmedewerker op de meldkamer vertelt hoe zij de kwaliteit van de zorg waarborgt. Aan het woord komt ook een echtpaar waarvan de man gereanimeerd is. De echtgenote omschrijft de situatie, waarom zij 112 belde, wat ze moest doen en hoe zij geholpen is, door het ambulanceteam en de vrijwillige hulpverlener die was opgeroepen via HartslagNu.

Bekijk hier de film: