Cliëntenraad voor onze RAV
RAV’s zijn wettelijk verplicht om een cliëntenraad te hebben. Een cliëntenraad vertegenwoordigt de algemene belangen van cliënten die gebruik maken van het ambulancevervoer.
De raad adviseert, gevraagd en ongevraagd, de directie en het management van de RAV over onderwerpen die cliënten aangaan zoals:
- bereikbaarheid en toegankelijkheid van de ambulancezorg
- kwaliteitsonderzoek en klanttevredenheidsonderzoek
- patiëntveiligheid en informatieveiligheid
- zorgcoördinatie
- regionale spreiding & beschikbaarheid van ambulances
- prestaties van de RAV
Ook heeft de cliëntenraad op onderdelen instemmingsrecht. Op die manier werkt de cliëntenraad mee aan de verdere verbetering van de kwaliteit van ambulancezorg.
Eén cliëntenraad voor Brabant
Voor het inrichten van één cliëntenraad in de provincie Noord-Brabant heeft onze RAV de samenwerking gezocht met de ambulancezorg van GGD Brabant-Zuidoost. Dit heeft een aantal redenen: onze RAV’s werken al intensief samen, onder meer op de meldkamer ambulancezorg in Den Bosch. Ook werken we zoveel mogelijk op een eenduidige manier en zijn we beide publieke diensten met een Gemeenschappelijke Regeling van de gemeenten in Brabant.
De enige harde voorwaarde voor deelname aan de cliëntenraad is dat men in Brabant moet wonen. De leden hoeven zelf geen ervaring met ambulancezorg te hebben. Maar het is wel belangrijk dat zij affiniteit met zorg hebben en de wil om de belangen van een grote groep te behartigen. Na een selectieronde zijn vijf enthousiaste leden benoemd. Drie van hen wonen in de regio Brabant Midden-West-Noord, twee leden wonen in Brabant-zuidoost. Een van de leden heeft de rol van voorzitter.
Even voorstellen…
De leden van de cliëntenraad stellen zich graag voor en leggen uit waarom zij gekozen hebben om hieraan deel te nemen.
Raf Daenen
voorzitter
“Openbare gezondheid en veiligheid is een groot maatschappelijk goed.”
VACATURE
lid
Astrid van Helvoort
Lid
“Door mijn bedrijfskundige achtergrond bekijk ik de RAV door een andere bril.”
Hanneke van Esser
lid
“Ik wil graag mijn steentje bijdragen aan deze fantastische organisatie”
Eerste bijeenkomsten
Het is de bedoeling dat de raad ongeveer vier keer per jaar bij elkaar komt, afwisselend in een van beide regio’s. Hierbij is ook altijd een directeur aanwezig. Op 30 september 2021 kwam de cliëntenraad voor het eerst bij elkaar om kennis te maken. In november 2021 vond de eerste officiële vergadering plaats. Meestal wordt in overleg een thema gekozen, zoals personeelskrapte in de ambulancezorg. Indien nodig is er ook een vertegenwoordiger van de Ondernemingsraad aanwezig.
Kan ambulancezorg beter?
We vinden het belangrijk om meningen van patiënten te horen. Daarmee kunnen we de ambulancezorg verder verbeteren. Hiervoor kunt u het contactformulier gebruiken.
Let op! De cliëntenraad is er niet voor de behandeling van een klacht over de geleverde zorg. Daarvoor kunt u terecht bij onze klachtenfunctionaris.